Köpvillkor

KÖPINFORMATION
Xpozed reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår hemsida. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Vid beställning av personer under 18 år måste målsman godkänna beställningen.

BETALSÄTT

  • Klarna Checkout
  • Faktura – Vi erbjuder fakturering till företag med betalningsvillkor 30 dagar. (Kreditupplysning kan komma att genomföras.)
  • Förskottsbetalning till Bankgiro (BG) eller Bankkonto

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60 kr, samt dröjsmålsränta med 12 % + gällande referensränta.

FRAKTALTERNATIV
Vi använder oss av PostNord för försändelser. Fraktkostnaden är baserad på flera parametrar, bland annat ditt önskade leveranssätt, samt produktens vikt och volym. Den totala fraktkostnaden blir automatiskt uträknad och presenteras innan du slutför din beställning. PostNords villkor för de olika fraktalternativen beskrivs nedan. Vi reserverar oss för ev. ändringar från PostNord. De senaste villkoren kan du läsa på www.postnord.se.

  • Varubrev 1:a-klass
    Till din postlåda eller dörr
    Leveranstid: 1 vardag*.
    Paketet delas ut i din postlåda.
    Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din postlåda. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd.
    * Till vissa områden tar leveransen 2 dagar.
  • Varubrev Ekonomi
    Till din postlåda eller dörr klimatkompenserat
    Leveranstid: 3–4 vardagar.
    Paketet delas ut i postlåda.
    Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din postlåda. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd. Leveransen är klimatkompenserad.
  • MyPack HomeHemleverans
    Leveranstid: 1 dag, 6 dagar i veckan*.
    Paketet levereras till ditt hem dag eller kväll.
    Du aviseras i PostNord App och via sms/email med ett förslag på leveransdatum och tid. Det finns alltid möjlighet att anpassa din leverans. Du kan tex välja annat datum/tid, personlig leverans vid dörren eller att hämta ditt paket på ett av PostNords serviceställen.
    Vid hemleverans kan du följa ditt paket i realtid med hjälp av karta, ETA och antal stopp före dig.*Till vissa områden tar leveransen 2 dagar. Lördagsleveranser är ej tillgängligt till alla områden.
  • MyPack Collect
    Hämta hos ombud eller i paketbox
    Leveranstid: 1 vardag* **.
    Paketet levereras till ditt val av ombud eller paketbox.Ombud: Gör du inget val skickas paketet till det ombud som ligger nära din adress. Du aviseras via PostNord App och via sms/email.Paketbox: Du öppnar ditt fack med säker identifiering, via PostNord App och Mobilt BankID. Du aviseras via PostNord App och via sms/email.*Lördagsleverans till 2 miljoner hushåll i Sverige. PostNord levererar må–fr i hela landet.

    **Till vissa områden tar leveransen 2 dagar.

  • PostNord Parcel
    Till ditt företag
    Leveranstid: 1 vardag*.
    Paketet levereras 7–18.
    Leverans till angiven företagsadress.*Till vissa områden tar leveransen 2 dagar.
  • Collect in Store
    Hämta i butik
    Leveranstid: 1–2 arbetsdagar.
    Leveransen skickas till vald butik, du aviseras via sms, mejl eller i appen PostNord, när du kan hämta den.

Ej uthämtade eller mottagna försändelser
Köparen ansvarar för att vid beställningen ange en giltig och korrekt leveransadress. Om försändelsen returneras till Xpozed på grund av leveranshinder såsom felaktig adress eller att mottagare ej finns på plats, eller ej uthämtad försändelse, debiteras en retur- och expeditionsavgift för att täcka våra kostnader. Ej uthämtad försändelse som skickats som postpaket debiteras 200 kr och ej mottagna företagspaket debiteras 220 kr. Kunden meddelas via e-post.

Vi rekommenderar att ladda ner PostNord app där det bl.a. går att spåra försändelsen samt i vissa fall se bild på paketet vid leverans.

KÖPARENS AVSVAR ATT KONTROLLERA MOTTAGET GODS
Om de beställda varorna levereras med företagspaket eller postpaket ska man som mottagare kontrollera godset vid ankomst/uthämtning och notera eventuella transportskador innan mottaget gods kvitteras. Detta för att kunna reklamera eventuell transportskada.

Gör följande:
• Syna av emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern
• Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedeln/handskannern

Dolda skador ska anmälas inom fem dagar. Kontakta därefter Xpozed för vidare hantering och kontakt med transportföretaget.

AVBESTÄLLNING AV PRODUKT
Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa varorna. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast direkt till vår kundtjänst på telefon 070-522 79 00.

ÅNGERRÄTT
Privatpersoner har 14 dagars ångerrätt från det att varan mottagits. Ångerrätten gäller endast om varan returneras i originalförpackning, i obrutet och oförändrat skick.

Köparen står för fraktkostnaderna vid åberopande av ångerrätt. För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med kundtjänst innan du skickar tillbaka varor.

Vid åberopande av ångerrätt:

  • Meddela Xpozed kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser åberopa din ångerrätt.
  • Returnera den obrutna och kompletta varan snarast och senast inom 14 dagar efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds.
  • Använd gärna samma förpackningsemballage (inner och ytter) som varan skickades i för att säkerställa att den inte skadas i returtransporten.

Kontaktinformation och retursedel hittar du på vår Kundtjänstsida.

Xpozed löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

PRODUKTGARANTI
Xpozed lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Normalt gäller respektive tillverkares garanti, Xpozed lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 6 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt om produkten ej skadats av handhavandefel.

Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. Xpozed står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel. Xpozed ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig av detta fraktalternativ.

REKLAMATION
För att kunna reklamera en produkt måste du uppvisa/bifoga kvitto eller följesedel.
Visar det sig att skadan är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 500 kr för testarbetet. Xpozed ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara. Vid eventuell tvist följer Xpozed Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

FORCE MAJEURE
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Xpozed sida, som gör att Xpozed ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Xpozed befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Välj kategori

Nyhetsbrev